Servicii oferite in cadrul Centrului de Zi

//Servicii oferite in cadrul Centrului de Zi
Servicii oferite in cadrul Centrului de Zi 2018-10-05T14:10:34+00:00

Programul este elaborat de specialiști, pe baza etapelor de dezvoltare ale copilului și permite alternarea de exerciții cognitive pentru dezvoltarea atenției, memoriei, reprezentării, cu jocuri ce au ca scop integrarea și relaționarea copiilor în grup si societate.
Programe de recuperare specifice

Metodele de interventie aplicate in centrul nostru au ca fundament Analiza Comportamentala Aplica (ABA). Interventiile folosite au la baza studii si cercetari efectuate pe plan international ca fiind eficiente in recuperarea persoanelor cu nevoi speciale cu diferite grade de afectare pe diferite arii, cat si diagnostice.

Terapie cognitiva si comportamentala

ABA (Analiza comportamentala aplicata) reprezinta aplicarea principiilor invatarii si motivarii prin analiza comportamentului pentru solutionarea problemelor cu semnificatie sociala. Metodele si tehnicile deriva din aceste principii.
Aceasta are in vedere:

  • Populatia (copii si adulti cu intarzieri in dezvoltare, tulburari de invatare, etc.)

  • Terapeuti (apartinatori, profesori, personal, etc.)

  • Medii (scoala, acasa, institutii, centre rezidentiale, spirituale, birouri, etc.)

  • Comportamente (verbal, social, academic, timp liber si abilitati de viata independenta, agresive, opozitioniste, comportamente stereotipe, etc.)

Metode de predare:

DTT ( Discrete Trial Training) Predare prin incercari discrete. Instructiuni clare pentru obtinerea comportamentului dorit ex: (Da-mi hartia!) Raspunsul corect este recompensat, raspunsul incorect este corectat si promptat)

PECS (Picture Exchange Communication System) este un sistem de comunicare atat alternativ, cat si augumentativ. Are ca baza principiile analizei comportamentale. Este una dintre cele mai raspandite metode de comunicare la nivel mondial. PECS s-a dovedit un succes cu indivizii de toate varstele, demonstrand acesta pe o varietate de dificultati de comunicare, cognitive si fizice. Anumiti subiecti care au folosit PECS, au dezvoltat limbaj verbal. Toate studiile efectuate pana in prezent sustin eficienta PECS.

Invatare incidentala- invatarea se face ca si in DTT, doar ca telul este invatarea comportamentelor si conceptelor de-a lungul experientelor de zi cu zi, paralel cu focalizarea pe un comportament specific

PTR (Pivotal Training Response) Trainingul Raspunsului Fundamental foloseste principile ABA pentru a dezvolta abilitati cruciale care nu sunt special invatate; ajuta generalizarea; imbunatatirea unei asemenea abilitati are ecou intr-o varietate de comportamente

TEACCH(Treatment and Education of Autistic and Communication related handicapped Children) are la paza principiile ABA. Program complet de sevicii care foloseste o gama larga de tehnici, de mai multe metode in asocieri diverse, in functie de nevoile individuale ale persoanei si abilitatile pe care aceasta le are.

  • Structura vizuala: da posibilitatea beneficiarilor sa inteleaga cum sa urmeze structura unei zile fara a avea nevoie de indicii verbale, pentru o mai mare independenta in scoala.

  • Structura fizica: organizarea mediului sustine invatarea in scoala.

  • Programul zilnic: introduce schimbarea activitatilor de-a lungul unei zile, ajuta la dezvoltarea abilitatilor de cooperare si intelegere.

  • Rutina: ajuta la reducerea stresului si anxietatii care este adesea asociata cu schimbarea sau neintelegerea lucrurilor care urmeaza sa se intample.

  • Programul de lucru: ajuta cooperarea si intelegerea la invatarea de noi abilitati in clasa, crearea premiselor pentru dezvoltarea abilitatilor necesare pentru o viata cat mai independenta.

Logopedie. Dezvoltarea si corectarea limbajului este atât o ştiinţă ce se poate aplica preventiv în cadrul educaţiei timpurii şi profilactic în scopul îmbunătăţirii pronunţiei, dezvoltării abilităţilor de comunicare care implică emisie şi recepţie de mesaje, optimizării capacităţilor de scris-citit. Sarcina prioritară a actului logopedic este remedierea tulburărilor de vorbire şi stimularea vorbirii.

Terapie ocupationala. Utilizarea terapeutica a activitatilor de munca, autonomie si joc pentru a dezvolta anumite abilitati si a preveni intarzierile. Aceasta poate include adaptarea sarcinilor si a mediului pentru obtinerea autonomiei maxime si a imbunatatirii calitatii vietii, focalizandu-se pe functionalitatea activitatilor

  • Munca : efortul exercitat pentru a face ceva sau a efectua o activitate.

  • Autonomie: dormit, mincat, ingrijire, imbracat, dezbracat, toaleta.

Stimulare Senzoriala
Experienta senzoriala include atingerea, miscarea, constientizarea corporala a gravitatiei, vederea si auzul. Procesul neurologic de interpretare si organizare a senzatiilor primite de la propriul corp si de la mediu. Procesarea de catre creier a multiplelor input-uri senzoriale si transformarea acestora in output-uri functionale.

Integrarea senzoriala se ocupa de modalitatea in care creierul proceseaza inputurile senzoriale. Aceasta include cele 5 simturi: tactil, vaz, auz, miros si gust. Alte modalitati senzoriale existente sunt, de exemplu, simtul vestibular (echilibrul si simtul miscarii), interoceptiv (organele interne si constientizarea informatiilor care vin de la acestea) si proprioceptia (simtul cunoasterii pozitiei in spatiu prin muschi, ligamente si incheieturi).

Prin integrare senzoriala creierul poate corela toate inputurile senzoriale intr-o perceptie coerenta pe care se bazeaza, in ultima instanta, interactiunea noastra cu mediul.

Onoterapia este o disciplină utilizată de multă vreme în ţări ca Anglia şi Franţa pentru a stimula atât persoane cu diverse afectiuni si intarzieri in dezvoltare, cât şi persoane care suferă de tulburări de personalitate. Beneficiile sunt atât de tip pur motorii (călărind animalul, copilul este stimulat la nivel muscular datorită mişcărilor regulate şi repetitive ale mersului măgăruşului), cât şi emotiv (mângâind măgăruşii, persoanele care suferă de autism, tulburări de învăţare sau hiperactivitate primesc stimul la nivel psihologic).

Program de socializare. Se încearcă o integrare socială în colectivitate în primul rând prin socializarea beneficiarilor între ei și apoi prin socializarea cu persoane din afara grupului țintă. Permite copiilor familiarizarea cu colectivitatea, cu mediul de școală si tot ce presupune acest lucru: locație, grupa, colegi, o anumita rutină, joc, dar și reguli de grup. Se urmărește, de asemenea, ca beneficiarii să dezvolte o mai mare usurință în relaționarea și comunicarea cu cei din jur, îmbunătățirea comportamentului în familie și societate.

Meloterapia- meloterapia de relaxare cu elemente de sugestie este o metodă compozită care îmbină valențele psihoterapeutice ale sunetului muzical cu cele ale cuvântului pentru a obține starea de relaxare maximă posibilă.

Kinetoterapie. Obiectivele urmărite prin programul kinetoterapeutic sunt: dezvoltarea motricităţii generale (a aptitudinilor motrice şi a deprinderilor motrice), dezvoltarea motricităţii fine şi a îndemânării motorii, necesare autoservirii şi diverselor activităţi cu caracter practic, educarea echilibrului static şi dinamice, educarea ritmului şi a coordonării mişcărilor, dezvoltarea dominanţei laterale, dezvoltarea capacităţii de percepţie, orientare şi organizare spaţio-temporală, formarea percepţiei corecte a schemei corporale, etc.

Hidroterapie. Apa este o sursă de viaţă, de energie, iar în unele cazuri este folosită pentru diferite tratamente. Este indicată persoanelor care suferă de oboseală cronică sau de stres, dar şi în diferite afecţiuni, precum cele musculare, articulare şi reumatismale. Hidroterapia este indicată în principal în medicina de recuperare. Apa caldă sau rece, în contact cu corpul, generează o serie de reacţii. Hidroterapia stimulează sistemul imunitar, revigorează circulaţia sanguină, reduce sensibilitatea la durere şi relaxează foarte mult organismul.

Program consiliere psihologică pentru părinți – Consilierea familiei / aparținătorilor în vederea dezvoltării abilităților de a face față eficient și adaptativ situațiilor dificile, stresante, momentelor de criză