Este creată în anul 1985, în Statele Unite de Dr. Andy Bondy renumit Analist Comportamental și de Lori Frost (Speech and Language Pathologist/Logoped Patolog)
În anul 2011 PECS a devenit una dintre cele mai raspandite metode de intervenție la nivel internațional.
PECS este o medodă de intervenție ce îndeplinește criteriul “evidence-based practice”, practică bazată pe dovezi la fel ca toate celelalte metode de intervenție care stau sub umbrela ABA
Toate studiile în domeniu efectuate până în prezent dovedesc eficiența metodei în achiziționarea abilităților de comunicare funcțională și dezvoltarea limbajului.
Deși PECS a fost dezvoltat în cadrul Programului Delaware Autism în Statele Unite ale Americii și își are originea în câmpul intervențiilor pentru recuperarea autismului, s-a descoperit că poate servi ca un sistem eficient de comunicare pentru o categorie largă de persoane cu tulburări în dezvoltarea limbajului.
PECS este folosit cu persoane afectate de tulburare pervazivă de dezvoltate (TSA) , Sindromul Down, Cri-du-Chat, Sindromul Angelman, întârzieri în dezvoltare, tulburări de limbaj, dispraxie verbală, dislalie, ecolalie, dislexie, leziuni cerebrale, și în întreg spectrul dificultăților de învățare.
PECS poate fi un sistem de comunicare alternativ pentru cei care nu folosesc limbaj vocal pentru a comunica, sau un sistem de comunicare augumentativ pentru cei care folosesc limbaj vocal dar nu este funcțional.
Ultimile studii au aratat că elevii care folosesc PECS sub vârsta de 6 ani timp de 1 ½ ani, au 85% sanse să dezvolte limbaj funcțional.
Spre deosebire de alte modalități de intervenție asupra limbajului, care de obicei durează (în funcție de fiecare copil) 6 luni până la 1 an să achiziționeze limbaj vocal, copiii care utilizează sistemul PECS pot comunica funcțional din prima secundă folosind pictograme, până la dezvoltarea limbajului vocal.
PECS este folosit cu succes în jurul lumii cu persoane cu vârste cuprinse între 14 luni și 85 de ani.
Faza finală din PECS se concentrază pe predarea comentariului (ex. Văd, Aud, Miros).
PECS este util atât pentru îndeplinirea nevoilor și dorințelor persoanei, cât și pentru inițierea și realizarea unor comentarii cu persoanele din jur.
PECS este un protocol specific de predare a abilităților de comunicare expresivă ce folosește pictograme ca scop al comunicării. Dacă protocolul de bază nu este implementat după modelul Frost și Bondy (2002) atunci nu este PECS.